Före 2013 var det ovanligt att se en Porsche i Umeå. Det är det inte längre. Johan Kriström och Simon Fredman, som startade Sveriges nordligaste Porsche Center, säljer varje år runt 100 nya och 150-200 begagnade bilar av det exklusiva märket.
– Etableringen har gått fortare än vi trodde, vi fyllde uppenbarligen en lucka i Norrland, säger Johan Kriström, vd.
Johan Kriström – som har en bakgrund på däck- och bilverkstäder – säger att han varit intresserad av Porsche i hela sitt liv. Att starta ett Porsche Center var därför lite av en dröm som gick i uppfyllelse. Idén till att dra igång verksamheten fick han när hans Porsche Cayenne behövde repareras och närmaste serviceställe låg i Stockholm. Han började diskutera saken med kompisen Simon Fredman, som då jobbade som säljare inom byggbranschen.
– Visst var det några sömnlösa nätter innan vi startade, men vi kände ändå att vi trodde på Porsche och på Norrland som marknad. Vi hade nog flyt också, satsningen låg rätt i tiden och vi fick bra uppbackning av Porsches svenska huvudkontor, berättar Johan Kriström.
Sportbilar säljer också
Umeåcentret har ökat lite varje år sedan starten. 2013 jobbade tre personer där, idag är det elva och man är fortfarande under tillväxt. De modeller som säljer bäst är de större, Cayenne och Macan, men även tvåsitsiga sportbilar är efterfrågade, vilket kanske är lite förvånande med tanke på det kalla och besvärliga klimatet här uppe.
– Att sportmodeller som 911, Boxster och Cayman säljer så långt norrut visar tyngden i Porsches varumärke, traditionen och historien är stark, säger Johan Kriström.
det blev givetvis stor uppmärksamhet när hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg kom på besök och köpte tre bilar på en gång.
Inledningsvis var Norrbotten den största marknaden för Umeåcentret, men idag har Västerbotten hunnit ikapp.
– Min erfarenhet är att sportbilsintresset generellt är större i Norrbotten, säger Johan Kriström.
Foppa köpte tre bilar
Nybilsförsäljningen går i första hand till norrlänningar, men när det gäller begagnade bilar säljer man till hela Sverige. Johan Kriström menar att det är lite annorlunda att sälja så pass dyra och exklusiva bilar – priset för en bil ligger vanligtvis mellan en halv miljon (begagnad) och 1,2 miljoner kronor – som Porsche än mer konventionella märken.
– Inte många köper en Porsche bara för att ta sig från A till B, det är mycket passion och ett stort bilintresse inblandat i köpet. Det är ofta kunder som drömt länge om att äga en Porsche och kanske äntligen fått möjlighet. Köpprocessen kan vara ganska lång, det är viktigt att det får ta tid och att det blir rätt, att vi kan överträffa kundernas höga förväntningar.
Att volymerna inte är så stora gör att Porsche-säljarna också kan vara personliga och lära känna kunderna på ett annat sätt. Porsche Center i Umeå kommenterar aldrig enskilda köp, men det blev givetvis stor uppmärksamhet när hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg kom på besök och köpte tre bilar på en gång.
– Vilka modeller får du fråga honom om, ler Johan Kriström.
Den mest ikoniska modellen
På Johan Kriströms kontor hänger en bild på en Porsche 911 Carrera, märkets mest ikoniska modell. Det var den som först fångade hans intresse och så märker han att det är med många andra också. 911:an plus att Porsche alltid varit att räkna med i racersammanhang ger märket ett speciellt mytiskt skimmer. I Skandinavien finns speciella tävlingar som bara är öppna för Porsche 911 Carrera – till exempel arrangerades en Carrera Cup i Skellefteå i juni – vilket säger en del om varumärkets styrka.
Testkörning av nya modeller ser han som en rolig del av jobbet och det brukar bli en del resor i och med det, till USA, Spanien, Tyskland, Finland och Norge.
– Visst är det häftigt att kunna köra riktigt fort på bana och verkligen känna på de här fantastiska bilarnas maxeffekt.
Spännande med elbilar
Efter sex år med Porschecentret har Johan Kriström samlat på sig många roliga minnen, ett som etsat sig fast lite extra är när Porsche 2018 firade 70 år. Då hade centret över 1 000 besökare på fyra timmar, 140 Porsche-bilar fanns på plats och åkte sedan en runda i samlad trupp genom Umeå.
Den närmaste framtiden ser Johan Kriström som mycket spännande och det bland annat i och med elbilens intåg på marknaden. Porsche har tidigare haft tre hybridbilar – Cayenne, Panamera och 918 – i utbudet, men nu kommer man även satsa på renodlade elbilar. Den första tillgängliga modellen är Taycan, en fyrsitsig sedan. En Taycan Cross Turismo är under utveckling och väntas komma inom en inte alltför avlägsen framtid.
– Vi förbereder oss på alla plan för att börja sälja elbilar, vi började faktiskt redan för ett år sedan med att utbilda oss, berättar Johan Kriström.