Den 27 augusti öppnar Bildmuseet igen efter att ha varit stängt till följd av coronasituationen. Därmed kan vi äntligen hälsa välkommen till pressvisningar – digitala och på plats – av de utställningar som skulle ha öppnat innan sommaren.
Tre nya utställningar finns på plats när Bildmuseet slår upp dörrarna: En hyllad retrospektiv med den brännande aktuella konstnären Faith Ringgold; Larissa Sansours suggestiva och tankeväckande Heirloom, Danmarks bidrag till Venedigbiennalen 2019; samt Årets svenska bilderbok / Maraton av Karin Cyrén.
Faith Ringgold
Som konstnär, aktivist och författare har Faith Ringgold utmanat rasism, orättvisor och förutfattade meningar om afroamerikansk identitet under fem årtionden. I en stor retrospektiv utställning presenterar Bildmuseet målningar, grafik och textila arbeten från 1960-talet fram till 2000-talet.
– Vi är glada att först i Norden kunna visa en så bred presentation av Faith Ringgolds konstnärskap, säger Anders Jansson som har kuraterat utställningen på Bildmuseet. Black lives matter-rörelsen visar att kampen för jämlikhet inte är över, och i den har Faith Ringgold varit – och är fortfarande – en viktig och kraftfull röst.
Faith Ringgold växte upp under den kreativa och intellektuella era som kallas Harlem Renaissance. Under hela sitt konstnärskap har hon befunnit sig mitt i den samtida debatten: med målningar inspirerade av amerikansk medborgarrättsrörelse och feminism lika väl som i självbiografiska textila berättelser. I hennes konst finns inspiration från många visuella och kulturella källor, som tidig europeisk modernism, afrikanska masker liksom traditionella lapptäcken och deras plats i slaveriets historia.
Faith Ringgold (f. 1930, Harlem, New York) är bosatt i New Jersey, USA, och har varit verksam som konstnär sedan tidigt 1960-tal. Ringgold finns bland annat representerad på Guggenheim, MoMA och Metropolitan Museum of Art i New York. Utställningen är initierad av Serpentine Galleries och sammanställd av Hans Ulrich Obrist och Melissa Blanchflower. För presentationen på Bildmuseet står museiintendent Anders Jansson. Med stöd från Fort Knox.
Larissa Sansour / Heirloom
I utställningen Heirloom [Arvegods] tar Larissa Sansour med oss till en dystopisk framtid där jorden drabbats av en ekologisk kollaps. Där gör den mänskliga klonen Alia upp med tidigare generationers trauman, livsmål och drömmar. Vilka berättelser övertar vi från tidigare generationer? Hur formas våra liv av detta arvegods.
– I Sansours poetiska verk är kollektiva minnen och exil centrala teman. Med allmänmänsklig relevans berör hon såväl aktuella politiska frågor som mer universella aspekter av livet, tillhörighet och identitet, säger museiintendent Brita Täljedal.
Hjärtat i utställningen är den tvåkanaliga science fiction-filmen In Vitro [I odlingsglas]. Efter en miljökatastrof tvingas människor att leva under jord, och en övergiven kärnkraftsreaktor fungerar som fruktodling. I denna underjordiska anläggning ligger fruktträdgårdens skapare på sin dödsbädd när den 30-åriga klonen Alia kommer för att besöka henne. Till utställningen hör en rumsinstallation med en monumental skulptur, Monument for Lost Time [Monument över förlorad tid].
Larissa Sansour (f. 1973 i Jerusalem) är en danskpalestinsk konstnär och regissör baserad i London. Hennes filmer har visats på filmfestivaler och konstmuseer över hela världen. Heirloom skapades för den danska paviljongen på Venedigbiennalen 2019 på uppdrag av Statens Kunstfond i Danmark.
Årets svenska bilderbok / Maraton
Karin Cyréns Maraton har utsetts till 2019 års bästa svenska bilderbok och belönats med den nationella utmärkelsen Snöbollen. I utställningen presenteras originalbilderna till boken. Den helt ordlösa berättelsen är gränsöverskridande och kosmopolitisk, full av prillig komik och inbyggda minidramer. Förloppet – maratonloppet – rymmer smärta och list och triumf om vartannat.
Karin Cyrén (f. 1984) är illustratör och bilderboksskapare, bosatt och verksam i Stockholm.